Overlast van horeca? Dit mag wel en niet

Vanaf deze zaterdag mag de horeca weer bijna open ‘als normaal’. Weer gezellige muziek, entertainment, meer gasten; voor de meeste mensen erg fijn. Maar het kan ook overlast opleveren. Wat dan? Wat zijn de regels? Wanneer heeft melden van overlast zin?

De inspecteurs van de omgevingsdienst controleren horecabedrijven zoals café’s en restaurants en discotheken, op allerlei regels. Eén van de belangrijkste voor nu:

  • Maken ze niet meer geluid dan toegestaan?
  • Voorkomen ze zoveel als mogelijk vervelende geuren?

Bij ons kunt u het dus ook melden als u denkt dat het mis is en u heeft er last van. Maar wat mag er dan eigenlijk precies wel, en niet?

Gezellige muziek of herrie?

Hoe hard mag de muziek?
Dat wisselt per moment. ’s Nachts en ’s avonds mag geluid minder hard zijn dan overdag. Een handige vuistregel: als de muziek bij de dichtstbijzijnde woning te horen is, dan staat de muziek zeker te hard. Versterkte muziek op een terras is al snel te hard, ons advies is altijd om dat sowieso niet te doen. Wil een ondernemer vanwege een feestje meer geluid maken? Dan kan hij/zij toestemming daarvoor vragen bij de gemeente/omgevingsdienst.

Last van te harde muziek?
Dan kunt u twee dingen doen:

  1. U gaat eerst zelf naar de (waarschijnlijke) veroorzaker van het geluid toe. Loop langs of bel het bedrijf/de organisatie op. Geef aan dat u last heeft en waarvan precies. Zo geeft u het bedrijf of de organisatie de mogelijkheid om er iets aan te doen. Onze ervaring is dat de meeste ondernemers zich niet bewust zijn van wat ze veroorzaken en dat ze het zelf ook vervelend vinden. Een belletje van een omwonende werkt dan meestal het beste en het snelst.
  2. U belt ons. Doe dit vooral als u denkt dat een gesprek met het bedrijf niet helpt of als er niets uit is gekomen. U bereikt ons via 0888 333 555, dit kan 24 uur per dag. Door te bellen weten onze inspecteurs sneller dat er iets speelt. Dat is belangrijk voor als wij geluidsmetingen willen doen.

Zit er een luchtje aan?

Horecaondernemers kunnen vervelende geuren voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een niet goed functionerende afzuiginstallatie. Heeft u last van een vervelend geur? Weet u (waarschijnlijk) waar de geur vandaan komt? Net als bij geluid, kunt dan ook twee dingen doen:

  1. U gaat eerst zelf naar de (waarschijnlijke) veroorzaker van de geur toe. Loop langs of bel het bedrijf op. Geef aan dat u last heeft en waarvan precies. Zo geeft u het bedrijf de mogelijkheid om er iets aan te doen. Onze ervaring is dat de meeste ondernemers zich niet bewust zijn van wat ze veroorzaken en ze het zelf ook vervelend vinden. Een belletje van een omwonende werkt dan meestal het beste en het snelst.
  2. U belt ons. Doe dit vooral als u denkt dat een gesprek met het bedrijf niet helpt of als er niets uit is gekomen. U bereikt ons via 0888 333 555, dit kan 24 uur per dag. Door te bellen weten onze inspecteurs sneller dat er iets speelt. Dat is belangrijk voor als wij de geur zelf willen waarnemen en meten.

Milieucheck: horecaondernemers voorbereid

Niet altijd zijn de regels duidelijk. Daarom stuurden wij in mei van dit jaar naar honderden horecaondernemers een brief en milieucheck. Even checken wat voor hen geldt! Wij hopen zo de horecaondernemers te helpen en zo overlast te voorkomen voor omwonenden.

Als omgevingsdienst krijgen wij het hele jaar door veel meldingen over geluid en geur. Meestal komt dit door horeca, met name bij warm weer. Dan is het drukker, maar staan er ook meer ramen en deuren open (bij zowel de horeca als woningen). Tijdens de lockdown nam de overlast flink af.

Een flinke stijging willen we zoveel mogelijk voorkomen. Krijgen we toch weer veel meldingen over een horecaonderneming? Dan nemen we contact op en/of gaan we langs voor metingen. Is een onderneming in overtreding, dan kunnen we waarschuwen of een sanctie opleggen.