Nieuwe proefprojecten met Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
19 jan. 2023
Lees verder
Nieuwe proefprojecten met Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Met het programma Omgevingswet maken we ons klaar om te werken onder de nieuwe wet. Hoe kan OZHZ de initiatiefnemer straks beter helpen? En wij als ‘de overheid’: hoe werk je beter samen als één? Vooral ook snel, want de wettelijke doorlooptijden van bijvoorbeeld vergunningen zijn straks korter dan nu. Om aan te geven hoe groot de verandering is: het gaat om alle wetten en regels in het domein van de fysieke omgeving.
Per 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet in. Met dit programma bereidt OZHZ zich voor op deze nieuwe wet. Om op tijd klaar te zijn met de voorbereidingen, formuleerden wij eerder vier opgaven:
Wij bereiden voor wat we kunnen. Daarbij zijn we afhankelijk van landelijke ontwikkelingen, zoals het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Doorlopend voeren we gesprekken met de gemeenten en provincie over de voortgang van onze voorbereidingen.
De voorbereidingen doen we samen de provincie Zuid-Holland, gemeenten, andere omgevingsdiensten en de ketenpartners in de regio, zoals de GGD, de waterschappen en de veiligheidsregio.
Afgelopen jaren is veel gedaan. Om een idee te geven:
We zitten nu in de afrondende fase. Hieronder lichten we een aantal voorbereidingen nog eens extra uit.
Ik zet de geluidsbelasting van lokale wegen op de kaart bijvoorbeeld. We kijken naar de zogenaamde geluidproductieplafonds van industrieterreinen. Deze informatie is onder de omgevingswet nodig bij het verder inrichten van de leefomgeving.
Geluidsexpert bij OZHZ
Onder de Omgevingswet krijgen onze toezichthouders te maken met de meldings- en informatieplicht en de nieuwe specifieke zorgplicht. Hoe houd je hier toezicht op en welke aanpak past bij een overtreding? Om toezichthouders te helpen, maakten ze handleidingen en oefenden ze hiermee. Zo is de motivatie van de toezichthouder cruciaal voor het laten gelden van de specifieke zorgplicht. Maar hoe ziet een goede motivering er dan uit? We oefenen dit met praktijkvoorbeelden. En hoe zit het met de meldingsplicht in de praktijk? In welke gevallen is bijvoorbeeld een bedrijf of inwoner verplicht om informatie te verstrekken over bepaalde activiteiten en binnen welke termijn? We krijgen het zo in de vingers!
Hoe gaan we om met omgevingsplannen en de bruidsschat? Met toezichthouders, vergunningverleners en juristen oefenen we sámen met casussen. Zoals: hoe beoordeel je een klacht van geluidoverlast bij een horecabedrijf? Of: mag ik bij deze vergunningaanvraag een akoestisch rapport vragen?
Vergunningverlener Anne
We werken steeds meer samen met de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid en Dienst Gezondheid & Jeugd om één advies te geven als het gaat om de fysieke leefomgeving. We stemmen af en vullen elkaar aan. In 2023 gaan we dit verder vormgeven. De directeuren zetten in 2022 hun handtekening onder de verbeterde samenwerking. Meer weten over wat dit oplevert? De directeuren vertellen het je graag zelf, bekijk de film.
We staan voor grote ruimtelijke opgaven. Het vinden van evenwicht tussen wonen, ondernemen en een groene omgeving is een enorme uitdaging.
Directeur Ronald Visser
Een complex vraagstuk in de fysieke leefomgeving? OZHZ stelde samen met de Brabantse omgevingsdienst OMWB de handreiking ‘Milieu en het omgevingsplan’ op. Een document vol aandachtspunten en praktische handvatten voor beleidsmedewerkers, milieuspecialisten, gemeenteraadsleden en wethouders. De handreiking is een belangrijk instrument bij de complexe vraagstukken, die zich ongetwijfeld voor en na de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaan voordoen. In de eerste versie ging het over de thema’s geur en geluid. Begin 2023 ligt er een aanvulling én in dat jaar doen we samen met onze gemeenten ervaring op met de handreiking. Dit doen we in de pilots.
Meer weten? Het programma Omgevingswet valt onder de Ontwikkelaanpak. Download de aanpak hieronder.