Ons werk, voor u

Een fijne leefomgeving om in te wonen en te werken. Als omgevingsdienst helpen wij daarbij met het verlenen van zorgvuldige vergunningen en intensief toezicht. Ook geven we advies bij voorbeeld nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen of milieuvraagstukken en staan we 24/7 klaar voor inwoners als zij overlast hebben van bedrijven. Wij delen graag onze belangrijkste cijfers, verhalen, nieuws, voorbeelden en behaalde resultaten.

Bomen geplant met slimme technologie

In juli werd in Hendrik-Ido-Ambacht een bijzondere boom gehuldigd: een ‘Digital Twin’-boom! Deze boom markeert de lancering van de Digital Twin, een slim model dat inzicht geeft in de meest geschikte locaties voor het planten van bomen.

Dankzij dit model kunnen bomen op een slimme en duurzame manier geplant worden. Daarbij wordt rekening gehouden met alles wat zich boven en onder de grond bevindt, zoals de bodem, het water en de aanwezige infrastructuur.

Hoe dit tot stand is gekomen en met wie we samenwerken? Lees er meer over op LinkedIn! 

Samen sterk tegen ondermijning: integrale controles in vier gemeenten

Wanneer criminelen legale bedrijven en diensten inzetten voor illegale praktijken, spreken we van ondermijning. Dit is een ernstig probleem dat de veiligheid en leefbaarheid van onze omgeving aantast. Om dit tegen te gaan, stelt OZHZ samen met gemeenten jaarplannen op. Hierin worden bedrijven opgenomen die we bezoeken in het kader van ondermijning.

Op 10 september 2025 voerden we een integrale controle uit. Wat wij aantroffen? Lees daarover meer in dit nieuwsbericht. 

Circulair Loket: de plek voor alle circulaire ondernemers!

Eén plek voor gratis, onafhankelijk advies over wet- en regelgeving op circulair gebied. Daarvoor is Circulair Loket in het leven geroepen. Ook wij als Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid zijn hier nauw bij betrokken. Maar wat is het Circulair Loket en wat doen wij als OZHZ precies?

Wat is het Circulair Loket?
Het loket is een vraagbaak voor alle ondernemers en verenigingen in Zuid-Holland die circulair ondernemen, bijvoorbeeld met reststromen (en hernieuwbare grondstoffen), of dat willen gaan doen. Van start-ups en mkb-bedrijven tot grote organisaties. Ondernemers of mensen die onderdeel van een grotere organisatie zijn en hun weg proberen te vinden in de complexe wetgeving omtrent circulair ondernemen, zitten hier goed! Het Circulair Loket is de plek waar diegenen moeten zijn!

Samenwerken aan circulariteit
Het Circulair Loket Zuid-Holland is een samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland, BlueCity, de vijf omgevingsdiensten van Zuid-Holland en de Zuid-Hollandse gemeenten. Vanuit OZHZ zijn we actief betrokken geweest in de initiatieffase. Zo hebben we bijvoorbeeld onze gemeenten hierbij betrokken.

De krachten bundelen voor een circulaire reis
Vanuit de regio Zuid-Holland Zuid hebben we samen met gemeenten en provincie onze krachten gebundeld op het gebied van circulair. We zijn dan ook nauw betrokken bij het Circulair Loket. Zijn er vragen vanuit ondernemers uit onze regio? Dan behandelen wij die. Daarnaast hebben we overleg met de provincie Zuid-Holland en de andere omgevingsdiensten uit Zuid-Holland om de binnengekomen vragen te bespreken. Denk aan gesprekken over: hoe gaan we hiermee om? Is het eventueel nodig om wetgeving aan te passen enzovoort. Op al deze manieren hopen we ondernemers te ondersteunen in hun circulaire reis.

Beter samenwerken rond indirecte lozingen

OZHZ bij bijeenkomst van rioolbeheerders Waterschap Hollandse Delta
Op 4 september organiseerde het Waterschap Hollandse Delta een bijeenkomst voor alle rioolbeheerders in het werkgebied, waaronder Dordrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Hoeksche waard. Ook OZHZ, DCMR en milieuambtenaren waren daarbij aanwezig. Het doel: duidelijker maken hoe de verantwoordelijkheden liggen rond indirecte lozingen en hoe signalen beter kunnen worden gedeeld.

Weten hoe de lijnen lopen
Gemeenten beheren het riool en leggen dat vast in hun Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). OZHZ heeft namens gemeenten de taak om toezicht te houden op indirecte lozingen van bedrijven en instellingen, lozingen die via het riool op de waterzuivering terechtkomen. Tijdens de bijeenkomst lichtten we toe wat die taak precies inhoudt, hoe toezicht en handhaving zijn georganiseerd en wanneer wij in beeld komen.

Wat OZHZ al doet
OZHZ houdt al intensief toezicht op indirecte lozingen. We controleren bijvoorbeeld of bedrijven beschikken over de juiste voorzieningen, zoals vetafscheiders en zuiveringsinstallaties, en of deze goed worden beheerd. We letten op het gebruik van gevaarlijke stoffen, voeren indien nodig monsternames uit én werken bij specialistische controles vaak samen met het waterschap.

Praktische afstemming
Rioolbeheerders inspecteren het riool regelmatig en signaleren soms vervuiling of afwijkingen. Door die signalen sneller te delen met de gemeentelijke contactpersonen en OZHZ, kan er eerder worden opgetreden. Afgesproken is om kortere lijnen te houden en elkaar vaker te spreken via een afstemmingsoverleg. Voor incidenten blijft de OZHZ-wachtdienst 24/7 bereikbaar.

Samen beter voorbereid
Afvalwater en indirecte lozingen zijn één van de vijftien thema’s binnen OZHZ. Deze bijeenkomst hielp om elkaar beter te vinden en samen te zorgen voor een stevigere aanpak van lozingen die invloed hebben op de waterkwaliteit.