Inwoners die last hebben van bijvoorbeeld geluid, trillingen, geur of licht van bedrijven, kunnen dat bij ons melden, zowel telefonisch (meldkamer DCMR), als via de website. Ongewone voorvallen in de bedrijfsvoering, zoals brand of lekkage, zijn bedrijven verplicht om bij ons te melden. Onze wachtdienst pakt al deze klachten, meldingen en ongewone voorvallen op. De milieuwachtdienst is opgedeeld in een dagdienst en een dag, weekend- of midweekse piketdienst (24/7).
Inzet van de wachtdienst
Vanuit de piketdienst wordt op veel meldingen direct gereageerd. In ieder geval als het gaat om een melding over veiligheid en/of gezondheid. Maar ook voor de minder acute meldingen wordt de piketdienst in veel gevallen direct opgeroepen. Denk aan geuroverlast van een cafetaria, lichthinder van een sportveld of geluid van een café. Dit vraagt veel tijd en inzet, ook buiten kantoortijd. Het reageren op al deze losse meldingen, kan ervoor zorgen dat de piketdienst niet meer inzetbaar is voor grote calamiteiten en ongewone voorvallen, bijvoorbeeld omdat de collega al aan zijn maximale werkuren zit. Dit gaat aan de essentie van de wachtdienst voorbij.
Wat gaan we vanaf 2025 doen?
Vanuit de ontwikkelaanpak is gewerkt aan een onderzoek naar en implementatie van verbetermogelijkheden binnen de wachtdienst op het gebied van effectiviteit en efficiëntie, waarbij ook kwaliteit in het oog is gehouden. Voor meldingen zonder acuut gevaar worden we niet meer direct opgepiept, tenzij meerdere meldingen duiden op zeer verstorende overlast.
Zo wordt de piketdienst zoveel mogelijk ingezet voor meldingen die direct een gevaar vormen voor de veiligheid en gezondheid. Situaties bij bedrijven zonder acuut gevaar waar de piketdienst wél direct voor opgeroepen moet worden, worden op een oproepenlijst bij de meldkamer geplaatst. Dit is relevant voor bedrijven waar bijvoorbeeld een dwangsomprocedure van kracht is. Alle afgevangen meldingen pakken we op in de dagdienst en waar nodig zetten we in op aanpak van de overlast middels geplande controles. Zo kunnen (structurele) overtredingen alsnog worden aangepakt, zonder de piketdienst te belasten. Daarnaast maken we een kwaliteitsslag in de informatievoorziening op onze website, zodat inwoners weten hoe ze een melding zo volledig mogelijk kunnen indienen, zodat wij deze zo goed mogelijk kunnen behandelen.