De aftrap van dit project werd gegeven tijdens een duurzaamheidcafé, een initiatief van Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard (SOHW) en Stichting Milieu Dichterbij. De jongeren gingen onder begeleiding van Stichting Milieu Dichterbij en experts van diverse organisaties, waaronder de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ), met een duurzaamheidsopdracht aan de slag. Voor de opdracht van OZHZ dacht een groepje scholieren mee over hoe verduurzaming van het bedrijfsleven verder gestimuleerd kan worden. 

Duurzaamheidsicoontje

DirectDuurzaam, zoals de leerlingen hun adviesbureau noemden, adviseerden het ontwikkelen van een opvallend duurzaamheidsicoontje. Een idee geïnspireerd door het vinkje achter de naam van bekende mensen op Instagram en Twitter, zoals bijvoorbeeld Justin Bieber. Organisaties die aan duurzaamheidscriteria voldoen, kunnen het icoontje online laten zien. Dit icoontje zou vooral online de zichtbaarheid van duurzame organisaties vergroten en andere organisaties stimuleren ook hun bedrijfsvoering (verder) te verduurzamen. De slogan die hierbij hoort: "Een klein icoontje, een groot effect".

Tijdens een avondprogramma op de school in Oud Beijerland presenteerden de studenten hun idee en overhandigden ze het adviesrapport aan duurzaamheidsadviseur Tim von Harras. Voor OZHZ is het een verrassend en verfrissend idee. Het is goed om te zien hoe de generatie van de toekomst out-of-the box en in mogelijkheden denkt. Dat is hard nodig voor een duurzame toekomst. Daarnaast onderzoeken we nu al met gemeente Dordrecht of een dergelijk energiekeurmerk haalbaar is en hoe we zo'n keurmerk in kunnen zetten.